„Legume nistrene din Grădina lui Ion” – afacerea familiei Todirica care a reușit să mecanizeze întregul proces de producere
Tot mai mulți fermieri se axează pe producerea fructelor sau culturilor de câmp, iar afacerile cu legume, se pare că, au ajuns a fi uitate. Totuși, datorită unor oameni ambițioși, și acest sector începe a prinde aripi, iar legumele autohtone ajung pe mesele consumatorilor din țară sau peste hotare.
Acum 15 ani, Filip Todirica a lansat o afacere în legumicultură. Pe lângă faptul că a ajuns să producă legume de calitate, acesta a reușit și să cultive dragostea pentru agricultură feciorilor săi, care, de altfel, au ales să muncească alături de părinți.
„Inițial, tata se ocupa de livrarea fructelor pe piața rusă, apoi, analizând cererea, am început a produce castraveți pentru procesare și livrarea acestora în Rusia. Când eram mici, tata ne lua cu el în câmp, am reușit să ne atașăm foarte mult de tot ceea ce înseamnă agricultură. Mereu mi-a plăcut să contribui la dezvoltarea afacerii și cred că succesul se ascunde anume în a face ceea ce-ți place”, ne-a povestit Ion Cojocaru, feciorul mai mare.
Nu erau siguri în reușita unei afaceri cu legume, dar au decis, totuși, să încerce. Au început afacerea cu doar 2 hectare de teren, însă au ajuns să dețină peste 50, iar produsele acestora să fie livrate în toate rețelele mari de supermarketuri din țară.
„Ideea de a produce legume ne-au insuflat-o câțiva producători din Ucraina. Inițial, cumva ne-a părut stranie afirmația acestora că afacerile în legumicultură sunt rentabile, apoi am decis să încercăm. Produceam cantități mici de ceapă, morcov și sfeclă roșie, ceea ce nu ne permitea să stabilim relații cu rețelele de supermarketuri din țară. Astfel, am decis să majorăm încetul cu încetul suprafețele”.
Cantități mari nu înseamnă doar un venit mai mare, ci și mai multe bătăi de cap și muncă. Însă acest lucru nu i-a speriat, ba chiar i-a făcut să-și dorească să investească mai mult în dezvoltarea afacerii.
„Atunci când am văzut că nu putem face față fizic cantităților solicitate, am decis să cumpărăm tehnică agricolă care ar realiza munca necesară în locul muncitorilor. Totuși, nu am putut să neglijăm calitatea produselor, deoarece riscam să pierdem relațiile pe care le aveam pe piața locală”.
Astfel, în întreprindere și-au făcut apariție, rând pe rând, utilaje ce ar permite efectuarea mecanizată a lucrărilor de îngrijire, combine pentru recoltarea legumelor, ba chiar utilajele necesare pentru spălarea legumelor.
„Chiar dacă aveam utilajul pentru spălarea și sortarea primară a legumelor, pentru a face față cerințelor impuse de rețele cheltuiam foarte mulți bani. Era necesară ambalarea manuală a legumelor în ambalaje de 1,5, 2 sau 5 kg. Am înțeles că avem costuri prea mari și am încercat să identificăm alternative, deoarece, chiar dacă este o muncă pe care o facem din plăcere, trebuie să obținem și un profit ce ne-ar motiva să mergem mai departe”.
Au cumpărat o linie modernă de sortare și ambalare a legumelor, un stivuitor și containere pentru recoltarea legumelor. Toate acestea datorită unui împrumut obținut în cadrul Proiectului Livada Moldovei.
„În containere putem recolta mecanizat circa 1700 de tone de legume, iar linia de sortare ne asigură un produs finit de calitate superioară. Împrumutul acordat de Proiectul Livada Moldovei a fost de peste 9,5 milioane de lei. Cu toate că pare mult, investiția merită cheltuielile, iar datorită avantajelor proiectului, am fost scutiți de taxe de import și am beneficiat de facilități fiscale. Fără a mecaniza lucrările, nu cred că am fi reușit”.
În acest fel, în cadrul întreprinderii munca a ajuns a fi aproape sută la sută mecanizată, iar pentru producerea și condiționarea post-recoltare a legumelor obținute de pe mai mult de 50 de hectare, sunt angajate doar circa 20 de persoane.
„Colaborăm practic cu toată rețelele de supermarketuri din țară și încercăm să producem cât mai calitativ. Furnizăm și companiilor de distribuție și procesare. Totuși, nu a fost atât de ușor să stabilim cu acestea parteneriate. Este foarte important să dispui atât de volumul necesar pentru a furniza constant produse, cât și calitate foarte bună”.
Și dacă tot vorbim de calitate, legumele produse în Răscăieţi, Ştefan Vodă, vor putea fi ușor identificate datorită mărcii comerciale „Legume nistrene din Grădina lui Ion” pe care au înregistrat-o recent.
Ambiția și curajul de a lansa ceva nou îi îndeamnă să susțină și alți producători din zonă, iar la acest capitol deja au apărut câteva idei.
„Planificăm să lansăm un centru de logistică sau un centru de colectare a produselor pentru a ajuta toți producătorii din zonă care întâmpină dificultăți la comercializarea recoltei. Totodată, am dori să oferim servicii de sortare și ambalare a legumelor pentru ca mai mulți fermieri să poată exporta. În plus, planificăm să lansăm producerea și ambalarea în vacuum a produselor curățate pentru HoReCa. Planuri avem multe, însă realizarea acestora necesită mult timp. Ceea ce este cert, cu investițiile făcute și ideile pe care le avem, la sigur nu abandonăm afacerea”.
La finalul discuției Ion Cojocaru a adăugat:
Chiar dacă o afacere în legumicultura este una dintre cele mai riscante și complicate, nu în zadar se spune „Prin muncă omul este slăvit”, iar impedimentele care apar zi de zi ne fac doar mai puternici.